Rómske remeselné dielne ako produkt vidieckeho cestovného ruchu

 

Prítomnosť početných rómskych komunít sa v mnohých strategických dokumentoch uvádza ako objektívna prekážka pri rozvoji vidieckeho turizmu. Projekt rómskych remeselných dielní sa túto „prekážku“ snaží zmeniť na konkurenčnú výhodu, ktorá obohatí a zatraktívni ponuku vidieckeho cestovného ruchu v regióne.

Projekt vznikol na základe kontaktu s umeleckou rezbárskou dielňou Romaart v Čičave /okres Vranov nad Topľou/, ktorú zastrešuje Gréckokatolícke formačné centrum Rómov v Čičave. Pod vedením externého umeleckého rezbára tu tvoria traja pracovníci a ďalší sa do práce zapájajú príležitostne ako dobrovoľníci. Dielňa je výsledkom niekoľkoročného pastoračného pôsobenia centra, ktoré prispelo k zlepšeniu spolunažívania rómskej a nerómskej  časti obce aj k zlepšeniu vzťahov vo vnútri samotného rómskeho spoločenstva. 

 

Ciele projektu

• Zvýšenie zamestnanosti v lokalitách s dlhodobou nezamestnanosťou
• Propagácia vidieka a vidieckych činností medzi obyvateľmi
• Budovanie rómskej hrdosti a upevňovanie rómskej identity
• Propagácia rómskej kultúry v nerómskom prostredí
• Rodinná spolupráca
• Oživenie tradičných rómskych remesiel a folklóru v kontexte rozvoja vidieckeho cestovného ruchu /VCR/
• Zníženie segregovanosti a uzavretosti rómskych komunít
• Podpora a spolupráca prirodzených rómskych lídrov
• Spolupráca rómskych a nerómskych remeselníkov a podnikateľov
• Vyššia morálka
• Spoločné ciele Rómov aj Nerómov - rozvoj vidieka a vidieckeho cestovného ruchu 
• Rozvoj regionálnej kultúry
• Rozvoj podnikania na vidieku
• Integrácia vidieka do informačnej spoločnosti


Projekt má podnikateľský charakter - teda je vytvorený s ambíciou byť trvalo udržateľný a konkurencieschopný na domácom aj zahraničnom trhu. Jeho úspech je však podmienený rozvojom VCR v regióne a spoluprácou Rómov s Nerómami. Paralelné pôsobenie viacerých nezávislých dielní môže posilniť synergický efekt a zvýšiť flexibilitu aj publicitu projektu.

 

Zameranie výroby

Suveníry, upomienkové a prezentačné predmety, úžitkové predmety do domácnosti, umelecké a náboženské predmety, odevy, odevné a módne doplnky, stavebné doplnky, predmety drobnej architektúry z dreva, kovu, textilu, hliny a ďalších materiálov podľa miestnych materiálových a kreatívnych možností a podľa požiadaviek trhu. 

 

Marketing

Výrobky rómskych remeselníkov by sa mali predávať na domácom /Slovenskom/ aj zahraničnom trhu /európskom aj mimoeurópskom/, resp. mohli by sa vyrábať na konkrétne objednávky.To predpokladá vyvíjať intenzívne marketingové a obchodné aktivity na všetkých potenciálnych trhoch.
Na domácom trhu by sa mali ponúkať v rámci zariadení a aktivít VCR /okrem samotných dielní aj recepcie hotelov, penziónov, reštaurácie, salaše, farmy, ranče, infocentrá, predajne ľudovej tvorby, trhoviská, jarmoky, dni obcí, športové hry, rôzne podujatia či slávnosti atď./ Propagácia rómskych remeselných dielní by sa mala stať súčasťou celkovej marketingovej koncepcie VCR v regióne.  


Nové technológie

Využitie najnovších informačno-komunikačných technológií, skvalitnenie prístupu k internetu a službám, ktoré prináša /eGovernment, videokonferencie, komunitné vysielanie atď./, podporí nielen úspešnú realizáciu projektu rómskych remeselných dielní, ale aj rozvoj vidieckeho cestovného ruchu a regiónu ako celku. Umožní lepší prístup občanov k informáciám, posilní možnosti celoživotného vzdelávania priamo na území, podporí obchodné a podnikateľské aktivity v regióne, prácu z domu, zlepší propagáciu miestnych produktov, styk s úradmi, komunikáciu a spoluprácu s klientmi aj obchodnými partnermi na Slovensku aj v zahraničí.

 

Partneri:

Podnikatelia v oblasti VCR

Okrem miestnych samospráv a regionálnych združení obcí, hlavnou partnerskou skupinou projektu sú podnikatelia v oblasti vidieckeho cestovného ruchu. Kedže VCR sa skladá z množstva čiastkových produktov, ktoré sa navzájom dopĺňajú a ktoré ponúkajú obvykle rôzne subjekty, pre úspech je nevyhnutná spolupráca. Snahou projektu je preto zapojiť rómskych remeselníkov a podnikateľov do tejto spolupráce tak, aby obstáli v konkurencii a aby rozšírili a obohatili celkovú ponuku VCR v regióne.   
Okrem zamerania na vlastný podnikateľský úspech to však predpokladá aj schopnosť vzájomnej spolupráce a práce v prospech obce. Protihodnotou - okrem ekonomického úspechu - je spoločenské uznanie, rešpekt a pevné zakotvenie v obecnej komunite.

 

Kresťanské cirkvi

Po roku 1989 - aj napriek úsiliu štátnej administratívy a mimovládnych organizácií - najhmatateľnejšie výsledky v práci s rómskymi spoločenstvami dosiahli práve kresťanské cirkvi /Jarovnice, Čičava, Rankovce, Poštárka, Gerlachov atď./, aj keď lokalít, kde sa cirkvi intenzívne venujú tejto misijnej práci na Slovensku, zatiaľ nie je príliš veľa.

Dôvodom úspechu kresťanských cirkví je zameranie cirkevných spoločenstiev na duchovný rozmer človeka, prirodzené uplatňovanie princípu rovnakého zaobchádzania, ktoré vyplýva z podstaty kresťanstva /pred Bohom sme si všetci rovní, bez ohľadu na pozemský status, a všetci môžeme byť Bohom prijatí – stačí správne myslieť a konať/ a v neposlednom rade aj kresťanská tradícia, ktorá na Slovensku - napriek postupujúcej sekularizácii - stále pretrváva. Takéto duchovné vedenie spôsobuje zmeny myslenia a správania aj u zdanlivo veľmi problematických spoločenstiev a jednotlivcov.

Cennou inšpiráciou /nielen pre katolíkov/ k práci s rómskymi spoločenstvami môže byť dokument Smernice pre pastoráciu Rómov, ktorý v roku 2005 vydala Pápežska rada pre pastoráciu migrantov a cestujúcich. Jeho uplatňovanie v praxi by nepochybne pomohlo zlepšiť rómsko-nerómske vzťahy a pomohlo by aj rastu rómskych spoločenstiev.


Školy

Spolupráca so vzdelávacími inštitúciami je dôležitá pre šírenie myšlienky mobilizácie vlastných zdrojov v prospech rozvoja regiónov a podnikania v oblasti VCR medzi mladými ľuďmi a tiež pre formovanie pozitívneho obrazu Rómov a rómskej kultúry medzi nerómskou mládežou, ale aj Rómami samotnými.
Ide o spoluprácu s umeleckými aj štandardnými základnými alebo strednými školami pri organizovaní spoločných podujatí, odbornej praxe, pri odbornom či umeleckom vedení dielní a pod. Je vhodné remeselné aktivity príležitostne spájať s hudobnými, tanečnými alebo divadelnými vystúpeniami /napr. na trhoch a podobných podujatiach/.